Ben je klaar om van verbazing achterover te vallen? Dan nodig ik je uit om op de bovenstaande video te klikken. In deze video laat YouTuber Numberphile (a.k.a.  Brady Haran) zien dat de som van alle natuurlijke getallen -1/12 is.

Ofwel, 1 + 2 + 3 + 4 + …… = -1/12

Hoe slecht is vapen voor je gezondheid?

Hoe slecht is vapen voor je gezondheid?

Steeds meer mensen vapen. Inmiddels beschikken we over voldoende onderzoeksgegevens om iets te kunnen zeggen over hoe schadelijk dat is.

Hoewel dit feitje voor de meeste wis- en natuurkundigen geen nieuws is, zorgde de video voor veel ophef en verbazing bij de rest van de wereld. Want hoe kan iets wat oneindig groot lijkt te worden nu -1/12 blijken? In de video geeft natuurkundige Tony Padilla een simpel antwoord. Voor de sceptici onder ons schreef hij ook nog een meer uitgebreide blog. Daarnaast publiceerde het kanaal Numberphile een extra video waarin de mysterieuze som nogmaals figureert.

Het is geen raadsel waarom de inmiddels 1,6 miljoen kijkers nog steeds achter hun oren krabben. Het is redelijk onvoorstelbaar dat deze som kan kloppen. Natuurlijk helpt het niet echt dat Padilla zijn bewijs wat ‘wiskundig hocuspocus’ noemt – terwijl ook een rigoureus bewijs hetzelfde resultaat oplevert. En is dat orenkrabben misschien toch niet onterecht? Evelyn Lamb neemt het bedrieglijk simpele bewijs nog eens goed onder de loep in deze blog van Scientific American.

Zelfs de New York Times merkte de video op. Zij spraken met wiskundige Edward Frenkel, die toegaf dat ‘deze berekening een van de best bewaarde geheimen van de wiskunde’ is.

Of eigenlijk: een van de best bewaarde geheimen van de wiskunde was.