Volgens Nasa zelf ‘groter dan een sterrenstelsel’: hun nieuwe, ultra-high definition, of ‘4K’,  video’s.

4K refereert naar de horizontale resolutie van meer dan 4000 pixels, en als er ergens mooie plaatjes zijn om in deze superkwaliteit te laten zien, dan is dat natuurlijk bij Nasa.

De video hieronder bestaat uit opnamen van het Solar Dynamics Observatory (SDO). Deze ruimtesonde werd in 2010 gelanceerd en bestudeert de zon met behulp van verschillende meetinstrumenten. Met het SDO willen onderzoekers meer te weten komen over de zon en hoe zonneactiviteit, zoals zonnewind, de aarde beïnvloedt.

Elke twaalf seconden maakt het SDO een afbeelding van de zon, in tien verschillende golflengten van ultraviolet licht. Deze afbeeldingen zijn nu samengevoegd in een half uur durende video, waarmee de makers zo’n driehonderd uur bezig zijn geweest.

Niet iedere computer en/of internetconnectie zal de hoge resolutie aankunnen, maar gelukkig zijn de plaatjes ook al prachtig in minder hoge kwaliteit (aanpassen kan linksonder bij de instellingen).

Op de website van Nasa zijn meer 4K-video’s te vinden.