New Scientist is één van de oprichters van de Academie voor de Nutteloze Kennis (ANK), een nieuwe beweging die gelooft in de schoonheid van alle kennis. Volgens de Academie hoeft geen enkele vorm van kennis of kennisvergaring zijn bestaansrecht te verdedigen in termen van (maatschappelijk) nut.

Aca_logo_oranjeFysici speuren met deeltjesversnellers naar onvermoede nieuwe bouwstenen van onze werkelijkheid. Astronomen struinen met telescopen de kosmos af op zoek naar aanwijzingen over de wijze waarop ons universum ooit ontstond. En theoretici bouwen met behulp van wiskunde stukje bij beetje aan de snaartheorie – een theorie die mogelijk alle bekende natuurkunde in één wiskundig formalisme weet te vangen, maar die op nog geen enkele wijze experimenteel te bevestigen valt.

Maatschappelijk nut

Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van razend interessante onderzoeken die speuren naar antwoorden op de grootste vragen die de mensheid ooit heeft gesteld. Tegelijk ontberen ze echter direct maatschappelijk of economisch nut. Daarmee zwemmen ze in zekere zin tegen de heersende tijdsgeest in. Maatschappij en politiek drukken de waarde van onderzoek tegenwoordig immers het liefst uit in termen nut. Voor die vertaalslag van onderzoek hebben bestuurders zelfs een heus stukje vakjargon: valorisatie. Oftewel (volgens encyclopediesite encyclo.nl): ‘het proces dat kennis omzet naar commercieel haalbare producten, processen of diensten’. Kennis als geldpers, dus.

Wanneer begint de lente?