Op het New Scientist café van 20 november ontmoeten het allergrootste en het allerkleinste elkaar. Ga met ons mee op een reis langs fascinerende fysica en kosmologie aan de hand van de twee beste wetenschappelijke sprekers die Nederland rijk is: Govert Schilling en Vincent Icke.

Govert Schilling (links) en Vincent Icke (rechts)

Op deze bijzondere avond nemen zij u mee op een reis langs de grootste ontdekkingen en uitdagingen van de fysica. Sterrenkundejournalist Govert Schilling neemt je mee naar de oerknal, het moment waarop het onmetelijk grote universum om ons heen ontstond uit iets heel kleins – een enkel punt. Zo’n 13,8 miljard jaar geleden ontstonden ruimte en tijd en werd de ontwikkeling in gang gezet die uiteindelijk zou leiden tot sterrenstelsels, sterren, planeten, en wijzelf. Volgens Schilling moeten we niet vergeten dat ook wij integraal deel uitmaken van het universum. We kunnen ons bestaan absoluut niet los zien van de voorafgaande kosmische evolutie.

Problemen

Toch hebben we die evolutie nog altijd niet helemaal begrepen. Hoe zoiets gigantisch als het universum kon ontstaan uit zoiets kleins als een enkel punt, is nog altijd moeilijk te bevatten. Begon het universum met een versnelde uitdijing, zoals astronomen stellen in het populaire inflatiemodel? Ondanks recente doorbraken in het onderzoek die de signatuur van die signalen leken bloot te leggen, weet nog altijd niemand dat zeker. En er loeren nog meer problemen.