Door de kunst af te kijken van de velociraptor hebben Koreaanse onderzoekers een supersnelle sprintrobot gebouwd. De robot rent net als een velociraptor op twee poten en houdt zich met een staart in balans.

Onderzoekers van het Korea Advanced Institute of Science and Technology hebben een sprintende robot ontwikkeld die sneller rent dan de snelst rennende mens. De onderzoekers noemden hem Raptor, naar de bekende rennende dinosaurus velociraptor.

Sneller dan Usain

Raptor heeft twee behendige benen en een mechanisme dat als een staart fungeert. De topsnelheid waarbij de robot op een stabiele manier kan rennen is 46 kilometer per uur. Dat is sneller dan olympische sprinter Usain Bolt, die een topsnelheid van 43,92 kilometer per uur haalt.

Werp in april een blik op de diepe ruimte

Werp in april een blik op de diepe ruimte

Sterrenkundejournalist Govert S ...

Raptor. Credit: KAIST Mechatronics, Systems, and Control Lab
Raptor rent net als een velociraptor.
Credit: KAIST Mechatronics, Systems, and Control Lab

Bovendien komt de topsnelheid van Raptor in de buurt van die van de eerste sprintrobot die sneller ging dan Bolt. Dat was de robot Cheetah, die het Amerikaanse Boston Dynamics in 2012 ontwikkelde. Cheetah haalde een maximumsnelheid van 47 kilometer per uur.

Ondanks dat Raptor en Cheetah bijna evensnel kunnen rennen, lijken de twee in geen enkel opzicht op elkaar. Cheetah is een zware viervoeter die niet erg wendbaar is. Raptor is met zijn drie kilo veel lichter, en bovendien veel wendbaarder.

kaist-raptor-3-1401292992533
Als je een velociraptor en de robot naast elkaar zet, lijken ze best veel op elkaar.
Credit: KAIST Mechatronics, Systems, and Control Lab

Een ander verschil is dat Raptor een staartmechanisme heeft. Het lijkt totaal niet op een echte staart, maar het werkt wel zo. De staart houdt Raptor stabiel tijdens het sprinten. Het zorgt er ook voor dat Raptor niet valt als hij obstakels tegenkomt. Dat bleek tijdens een experiment op de loopband.

De onderzoekers zijn bezig om hun robot verder ontwikkelen. Ze willen hem niet alleen sneller maken, maar ook stabieler en gecontroleerder. Dan kan hij binnenkort misschien ook buiten rondrennen.

Hieronder vind je een filmpje waarbij Raptor op de loopband rent en zijn topsnelheid van 46 kilometer per uur behaalt. Ook laten de onderzoekers zien hoe gemakkelijk Raptor over obstakels heen kan stappen zonder te struikelen.