Heb je altijd al je eigen zonnestelsel willen hebben? Nu kan het, met het prachtige spelletje Super Planet Crash. Het spel daagt je uit om een systeem van sterren en planeten te bouwen. De uitdaging is om je planetenstelsel zo complex mogelijk te maken, zonder dat de banen van de planeten instabiel raken. Terwijl je bouwt, scoor je punten. Zodra een planeet uit de bocht vliegt, ben je af.

Screenshot van Super Planet Crash.

Achter dit ogenschijnlijk simpele spelletje  schuilt cutting edge wetenschap. Astronomen gebruiken de software die Super Planet Crash bestuurt, Systematic Console, namelijk ook om planeten buiten ons eigen zonnestelsel te vinden. Met de software weten astronomen planeten te detecteren in de stroom van gegevens van telescopen zoals de Automated Planet Finder in de Verenigde Staten.

Super Planet Crash levert misschien wat minder nobelprijs-waardige resultaten op, maar het is wel verslavend leuk. Op naar de highscore!

Hoe kunstmatige intelligentie de manier waarop we rouwen kan transformeren