Dodelijke ongevallen, natuurrampen, gevechten, geboortes, relatieperikelen. Eindelijk, het is weer zover. Voor vogelliefhebbers is de lente begonnen!

Op beleefdelente.nl volgen we 8 verschillende vogelsoorten op een webcam. Nu zou je kunnen denken dat dat saaie beelden oplevert van broedende vogels, maar niets is minder waar.

Ik zal een korte impressie geven van de heftige momenten die we vorig jaar hebben meegemaakt.

De nestkast voor de torenvalken werd gekraakt door holenduiven, waarop de torenvalken de strijd aanbonden en de krakers er weer uit gooiden. Het vrouwtje torenvalk legde vijf eieren, maar helaas, haar man liet haar in de steek. Ze kon niet tegelijk broeden en eten zoeken, dus het nest bleef uiteindelijk moederziel alleen achter, de eieren kwamen nooit uit.

De lepelaar gebruikte plastic in zijn nest. Dat leek geen enkel probleem, de eieren bleven lekker warm en er kwamen al snel jonge lepelaartjes. Maar helaas, we leven in Nederland, dus er volgden een paar dagen met veel, heel veel regen. Het water stroomde niet goed weg uit het nest en de lepelaartjes verdronken.

Maar de ooievaar heeft ons toch wel het hardst laten schrikken. Het ooievaarspaartje had twee mooie ooievaarsjongen op de wereld gezet en het was heel knus in het nest. Tot op een dag een paar kauwen om een of andere reden de aanval inzetten. De ooievaar verdedigde zich fier, maar trapte daarbij per ongeluk het kleinste jong dood. En tot onze grote schrik, zodra hij in de gaten had dat het jong niet meer leefde, pakte hij het voorzichtig op met zijn snavel, gooide zijn kop achterover en slikte het hele jong in een keer door!

Niet voor al te tere zieltjes dus, beleefdelente.nl. Maar er zijn ook echt veel mooie momenten. De koolmeesjes die opgroeien en uitvliegen, de jonge slechtvalken die heel stoer vliegoefeningen doen in de kast en de kleine pluizige steenuiltjes die gewogen worden.

Ik raad iedereen aan deze site eens te bekijken, maar wees gewaarschuwd, het is verslavend!