De algemene relativiteitstheorie werd in het begin van de 20e eeuw door Einstein ontwikkeld. De theorie is samen met de speciale relativiteitstheorie en kwantummechanica van groot belang voor ons begrip van het universum. Maar hoe maak je zo’n theorie een eeuw later nog interessant voor leerlingen?

Materie verandert de ruimtetijd Bron: Wikimedia Commons / NASA
Materie verandert de ruimtetijd
Bron: Wikimedia Commons / NASA

Ondanks het belang van de theorie, krijgt het lang niet altijd de aandacht die het verdient in het onderwijs. Natuurkundeleraar Dan Burns van de Los Gatos High School in Californie, weet echter op een wel heel bijzondere manier uit te leggen hoe materie de ruimtetijd verandert. Met behulp van een stuk spandex, een zwaar voorwerp en knikkers laat de docent zien hoe ons zonnestelsel wordt beïnvloed door de zwaartekracht.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom alle planeten in dezelfde richting om de zon heen draaien? Besloot God dat ze alleen met de klok mee mochten draaien? Nee, natuurlijk niet. Burns verklaart in het filmpje hoe het zit: ‘In eerste instantie draaide alles helemaal niet in dezelfde richting, maar er bestaat onder de bewegende objecten een voorkeursrichting. Objecten die de andere kant op gaan, worden geëlimineerd. Daardoor gaat op het laatst alles dus dezelfde kant op.’ Hoe gemakkelijk wil je het hebben?

Waarom oases uniek leven herbergen en hoe we ze van de ondergang kunnen redden