Tijdens het WK in Brazilië wordt heel wat bier gedronken. Hoewel veel mensen nogal wat schade ondervinden na een voetbalavond flink drinken, lijkt het populaire drankje een oplossing te zijn in de medische wereld. Het restproduct van bier kan namelijk dienen als mal voor bottransplantaten.

Scheikundigen, verbonden aan de Technische Universiteit van Madrid, ontdekten dat het restafval van bier een ideale ondergrond is voor de productie van kunstmatige botten. De productie van bottransplantaten vanuit dat restafval is volgens de onderzoekers een stuk goedkoper en milieuvriendelijker dan huidige productiemethoden. De onderzoekers maakten hun bevindingen bekend in het vakblad Royal Society of Chemistry.

Na verhitting vormt het restafval een een structuur dat lijkt op die van echte botten. Bron: CSIC
Na verhitting vormt het restafval een een structuur dat lijkt op bot. Bron: CSIC

Veevoer

Het restproduct van bier, genaamd bostel, is een mengsel rijk aan silicium, fosfor, calcium en magnesium. Tegenwoordig verkopen bierbrouwers dat restafval als veevoer aan melkveehouders. Die gebruiken het om het eiwitgehalte in veevoer te verhogen. Het blijkt dat het restafval niet alleen een goed voedinssupplement is voor melkkoeien. Ook botcellen doen het goed op het afval.