Zowel de aarde als de maan zijn 60 miljoen jaar ouder dan wetenschappers voorheen dachten. Dat blijkt uit metingen aan xenongas in oud gesteente.

Het uitzicht op aarde, gezien vanaf de maan. Deze beroemde foto is in 1968 gemaakt door astronaut Bill Anders, een van de bemanningsleden van de Apollo 8. Bron: Nasa
Bron: Nasa

Zo’n 40 miljoen jaar nadat het zonnestelsel ontstond, botste de voorganger van de aarde met een kleine protoplaneet. Uit de brokstukken van deze botsing vormden de aarde en de maan. Tot nog toe dachten wetenschappers dat deze botsing 100 miljoen jaar na het ontstaan van het zonnestelsel plaatsvond. Volgens de nieuwe leeftijdsschatting zijn de aarde en de maan dus zo’n 60 miljoen ouder dan voorheen gedacht – een leeftijdstoename van anderhalf procent. De foutenmarge van de schatting is 20 miljoen jaar.

Xenon

De nieuwe ouderdomsbepaling is gebaseerd op oude gassen. Franse geo-chemici bestudeerden xenongas dat bewaard is gebleven in 2,7 tot 3,4 miljard jaar oud kwartsmineraal uit Zuid-Afrika en Australië. De wetenschappers vergeleken de hoeveelheid xenon in het oergas met de xenonverhouding in de huidige lucht. Zo konden ze bepalen wanneer de aardatmosfeer zich vormde. Dit moet gebeurd zijn na de botsing waaruit de maan ontstond, omdat zo’n impact de atmosfeer zou hebben vernietigd.