Amerikaanse astronomen hebben een kaart van de Melkweg gemaakt waarop te zien is waar nieuwe sterren ontstaan. De kaart is onlangs gepubliceerd in de Astrophysical Journal Supplement Series.

De onderzoekers plaatsten de locatie van stervormende gaswolken (zwarte puntjes) over een artistieke impressie van de Melkweg. Bron R. Hurt/NASA/JPL-Caltech/SSC
De onderzoekers plaatsten de locaties van stervormende gaswolken (zwarte puntjes) over een artistieke impressie van de Melkweg.
Bron R. Hurt/NASA/JPL-Caltech/SSC

De wetenschappers bepaalden de locaties van maar liefst 6194 dichte gaswolken waarin nieuwe sterren vormen. Deze 6194 gaswolken plaatsten ze op een kaart, die ze lieten overlappen met een artistieke impressie van de Melkweg. Zo is precies te zien waar de drukste stervormende gebieden zijn en welke delen van ons sterrenstelsel geen nieuwe sterren produceren. De kaart vertoont alle gaswolken die zichtbaar zijn vanaf het noordelijk halfrond.

Kraamkamer van de sterren
Als je op een donkere nacht naar boven kijkt, zie je donkere plekken waar geen sterren lijken te schijnen. ‘Deze gebieden zijn niet zonder sterren – het zijn donkere wolken vol stof en gas, de ruwe materialen waaruit sterren en planeten vormen’, zegt onderzoeksleider Yancy Shirley in een persverklaring.