De camera-auto’s die foto’s maken voor Google Street View kunnen met speciale sensoren succesvol methaangaslekken opsporen. Dat maken Google en het Environmental Defense Fund (EDF) deze week bekend.

Auto’s van Google Street View rijden niet meer alleen rond om de wereld in kaart te brengen. Ze sporen nu ook gaslekken in steden op door met methaansensoren op het dak te rijden. Dat maken Google en EDF deze week bekend.

De camera-auto's van Google Street View kunnen ook gaslekken opsporen. Bron: Wikimedia Commons
De camera-auto’s van Google Street View kunnen ook gaslekken opsporen.
Bron: Wikimedia Commons

Methaangaslekken zijn zeer gevaarlijk, omdat ze explosies kunnen veroorzaken. Methaan is tevens een sterk broeikasgas, wat betekent dat extra methaanuitstoot het broeikaseffect kan versnellen.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

In 2013 ontdekten onderzoekers dat de methaanuitstoot in de Verenigde Staten 1,5 tot 1,7 keer groter was dan verwacht. De onderzoekers schreven de extra uitstoot toen al toe aan moeilijk te ontdekken gaslekken.

Google en het EDF sloegen de handen ineen en besloten samen op zoek te gaan naar de gaslekken en die in kaart te brengen. Onderzoekers van de Colorado State University ontwikkelden sensoren voor drie Street View-auto’s. Die sensoren kunnen de gaslekken opsporen en berekenen hoeveel gas ontsnapt.

De met sensoren uitgeruste Street View-auto’s rijden sinds vorig jaar maart rond. Ze hebben sindsdien al duizenden kilometers afgelegd in en rond de Amerikaanse steden Boston, Staten Island (New York) en Indianapolis. Die steden hebben eigenschappen die ze gevoelig maken voor gaslekken. Veel pijpleidingen in Boston en Staten Island liggen al meer dan vijftig jaar onder de grond. Bovendien bestaan ze uit corrosiegevoelig materiaal.

De auto’s ontdekten gemiddeld elke anderhalve kilometer een gaslek in de steden Boston en Staten Island. In Indianapolis waren minder gaslekken. Daar ontdekten de auto’s elke 320 kilometer een lek.

Google Methane View

Vanaf deze week kunnen mensen de kaarten met daarop de locaties van de gaslekken bekijken. Het EDF zegt dat ze in de toekomst meer steden gaan onderzoeken om het project uit te breiden. Naast methaan wil het EDF in de toekomst meer vervuilende stoffen onderzoeken.

Volgens Nathan Phillips van de Boston University zijn kaarten zoals deze belangrijk om te begrijpen hoe ernstig het probleem is. Phillips ontdekte in 2011 al duizenden gaslekken in Boston en San Francisco.

Lees ook: