Welke bacterieën huizen er in onze navels? Onderzoekers van het speciaal voor deze vraag opgerichte navel biodiversiteitsproject, het Belly Button Biodiversity Project, geven daar in het vakblad PLOS-ONE nu voor het eerst uitgebreid antwoord op.

Het is een jungle in je navel – een bacteriejungle, wel te verstaan. In de navels van 66 vrijwilligers die met een watenstaafje proefmonsters namen van hun navelinhoud, werden namelijk 2368 verschillende typen bacterieën gevonden. Er werd in dit onderzoek gesproken van een ander bacterietype als ten minste drie procent van de genen in een specifiek gedeelte van het DNA verschilde van die bij andere typen.

2368

Slechts acht van de 2368 bacteriën bleek door meer dan 70 procent van de deelnemers uit hun navel gepeuterd. Veruit de meeste bacteriën kwamen slechts een of twee keer voor.

De acht veelvoorkomende bacterietypen waren bovendien altijd met veel. Zij waren bij elkaar verantwoordelijk voor net iets minder dan de helft van het totaal aantal gevonden bacteriën op de wattenstaafjes.

Aangepast

Deze bacteriën bleken volgens de onderzoekers goed aangepast aan een leven op de menselijke huid. Welke bacterie waar voorkomt, kunnen zij echter nog niet vertellen. ‘We hebben gekeken naar geslacht, leeftijd, ras en nog een aantal andere factoren’, zegt co-auteur Rob Dunn, vebonden aan de Amerikaanse North Carolina State University, in een persverklaring. ‘Maar geen van die eigenschappen voorspelt welke soort in welk persoon leeft.’

Het onderzoek naar de navelbacteriën is volgens de onderzoekers relevant omdat het de afgelopen jaren steeds duidelijker is geworden dat de bacteriën die op onze huid leven zeer belangrijk zijn voor ons afweersysteem. Zonder die bacteriën zou dat afweersysteem veel minder goed werken.

De onderzoekers kozen de navel als onderwerp van studie om twee redenen. De eerste is het feit dat de navel een relatief onverstoord plekje op onze lichamen is. Maar de onderzoekers wilde vooral ook dan hun onderzoek aandacht kreeg. ‘De navel is van zichzelf een belachelijke plek’, zegt Dunn. ‘Het trekt de aandacht.’