Ondanks de hiërarchie op de apenrots nemen bavianen sommige besluiten democratisch. Amerikaanse wetenschappers rapporteren in Science dat bavianen samen besluiten welke kant ze opgaan. Uit gps-waarnemingen concluderen ze dat de gemiddelde stand van de poten de richting van de groep bepaalt.

Ander kort nieuws

Foto: cyclonebill/via Flickr
‘Gezonde vetten’ krijgt een hele andere betekenis. Foto: cyclonebill/via Flickr

Avocadovet kan leukemie tegengaan

Een bepaald vet in avocado’s kan effectief zijn in kankerbehandeling. Onderzoekers van de University of Waterloo in Canada ontdekten dat avocatin B helpt tegen acute myeloïde leukemie. Het valt de stamcellen aan die deze ziekte veroorzaken. Er zijn nu weinig medicijnen die werken op de stamcellen van leukemie.

Kangoeroes hebben voorkeur voor links

De meeste kangoeroes zijn linkspotig. Dat concluderen wetenschappers in Current Biology op basis van observaties van wilde kangoeroes. Het onderzoek toont aan dat het hebben van een voorkeurshand niet voorbehouden is aan primaten. Het resultaat geeft nieuwe inzichten in het brein van buideldieren.

Astronomen zien de eerste generatie sterren

Astronomen van onder andere de Universiteit Leiden hebben een opname gemaakt van waarschijnlijk de eerste generatie sterren. De sterren bevatten geen andere elementen dan waterstof en helium, wat volgens theorieën alleen het geval is bij sterren die zo’n 13 miljard jaar terug uit de resten van de oerknal ontstonden.