Tijdens de laatste formule-1-races van het seizoen bevinden zich in de brandstof van de Ferrari’s twee biobrandstoffen.

Nog geen jaar nadat Shell aan de brandstof voor de Ferrari-racemonsters bioethanol toevoegde, zal het bedrijf deze brandstof nu verder verrijken met een andere biologische brandstof. Sinds maart tankten de F1-Ferrari’s al een brandstof die niet alleen aardolie als grondstof heeft, maar ook bio-ethanol afkomstig uit de omzetting van cellulose uit stro.

Felipe Massa laat zijn Ferrari volgooien met benzine waarin biobrandstof is verwerkt.

Tijdens de laatste races zal de brandstof een tweede biocomponent bevatten. Shell-partner Virent Energy Systems ontwikkelde een proces waarbij katalysatoren plantaardige suikers direct omzetten in benzinecomponenten. Naast de gebruikelijke grondstoffen zoals suikerbiet, mais, tarwe en suikerriet, kunnen ook niet-consumeerbare materialen waaronder plantaardig afval de suikers leveren. Daardoor hoeft deze biobrandstof niet de concurrentie met de voedselvoorziening aan te gaan.