De neuronen die een mug in staat stellen koolstofdioxide te ruiken, reageren ook op de geur van menselijke huid. Die vondst kan mogelijk leiden tot betere mugwerende middelen.

Door bepaalde neuronen uit te schakelen komen muggen niet meer op voetengeur af. Bron: Alvesgaspar
Bron: Alvesgaspar

Amerikaanse biologen hebben de groep neuronen geïdentificeerd die ervoor zorgen dat muggen zich aangetrokken voelen tot menselijke geuren. Muggen reageren zowel op de geur van onze huid, als op de geur van uitgeademde koolstofdioxide. Onze adem lokt de mug naar ons toe, waarna zij ruikend op zoek gaat naar een stukje huid om in te prikken.  Wetenschappers hadden eerder al ontdekt dat zogeheten cpA-neuronen de muggen in staat stellen koolstofdioxide te traceren. Nu blijkt dat dezelfde neuronen ook reageren op de geur van huid.

Volgens de onderzoekers is het daardoor een stuk gemakkelijker om mugwerende middelen te ontwerpen dan voorheen gedacht. Ze hoeven maar een groep neuronen van de mug uit te schakelen om te zorgen dat het beestje beide lokkende geuren niet opmerkt.