Vliegtuigbouwer Boeing gaat geld investeren in de omstreden Podkletnovproef. Dit experiment zou ‘antizwaartekracht’ aantonen.

Onderzoekers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing herhalen een experiment van de controversiële Russische wetenschapper Jevgeni Podkletnov. De Rus beweert dat hij met een ‘schild’ de zwaartekracht kan afschermen.

Podkletnov voerde zijn proef in 1992 uit aan de Finse technische universiteit van Tampere. Hij zegt de zwaartekracht te kunnen opheffen met een keramische schijf ter grootte van een ouderwetse langspeelplaat. Die koelt hij met vloeibare stikstof tot een temperatuur van 233 graden onder nul. Op die manier maakt hij het geheel supergeleidend. Onder invloed van elektriciteit en magnetisme gaat het instrument ronddraaien. Tot zover niets nieuws. Vervolgens beweert Podkletnov dat hij een object, dat boven zijn antizwaartekrachtmachine hangt, kan laten zweven mits hij de schijf snel genoeg laat ronddraaien (vijfduizend rondjes per minuut). Datzelfde object wordt twee procent lichter.

De Rus heeft zijn resultaten overigens nooit gepubliceerd. Veel wetenschappers zijn dan ook sceptisch. In een reactie op het Boeing-bericht zegt Joris Melkert van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit (TU) Delft: “Antizwaartekracht krijg je niet zomaar cadeau. De wet van behoud van energie kun je niet buitenspel zetten. Voort wat, hoort wat. Het is heel dubieus dat Podkletnov zijn resultaten nooit openbaar maakte, maar misschien weet hij iets dat wij niet weten.”

Het is tot dus ver nog niemand gelukt Podkletnovs proef te herhalen. Toch ziet Boeing heil in zijn omstreden experiment. De interesse van de vliegtuigbouwer in de machine mag duidelijk zijn. Loodzware vliegtuigen worden iets lichter en dat scheelt kostbare brandstof. Het gezaghebbende Britse defensieblad Jane’s Defence Weekly kreeg een rapport in handen waarin Boeing-baas George Muellner schrijft dat hij in het experiment gelooft.

Het idee van antizwaartekracht klinkt erg romantisch en doet zelfs Star Wars-achtig aan. Wat dacht je van een ruimteraket die zonder aandrijving met een klein zetje de ruimte in wordt geduwd of antizwaartekrachtschoenen. Op het hink-stapsprongnummer zullen atleten baanbrekende records boeken.

NASA heeft het geheim van, wat nu heet, het Podkletnoveffect proberen te kraken. In een rapport verklaarden NASA-onderzoekers echter dat ze het effect niet konden aantonen. In 1999 heeft de ruimtevaartorganisatie de bouw van de schijf uitbesteed aan het Amerikaanse bedrijf Supergeleidende Componenten (SCCI). NASA’s adviseur aan het SCCI heet Jevgeni Podkletnov.

Frédérique Melman