In de vernieuwde Large Hadron Collider (LHC), de deeltjesversneller van deeltjesfysica-instituut Cern, hebben voor het eerst botsingen op volle kracht plaatsgevonden.

LEESTIPEcht quantumIn Echt quantum draait het om de vraag hoe een esoterische theorie van een handvol geniale geleerden uiteindelijk de hele wereld op zijn kop kon zetten. Wetenschapsjournalist Martijn van Calmthout verklaart op enthousiaste en heldere wijze quantumtheorie. Koop nu in onze webshop

Woensdagavond hebben Cern-fysici protonen op elkaar laten botsen met de recordenergie van 13 Tera-elektronvolt. De fysici gebruiken de botsingen om beschermingssystemen van detectoren te testen.

Deeltjes die uit de buitenkant van een straal ontsnappen, kunnen detectoren beschadigen. Daarom bevatten de detectoren materialen die deze deeltjes absorberen voor ze hun schade uitoefenen. Op basis van de eerste botsingen gaan de fysici deze materialen extra goed afstemmen, zodat de detectoren bij de daadwerkelijke metingen volledig beschermd zijn.