Wil je deze dierendag wat liefs doen voor onze gevleugelde vrienden? Laat dan je dieselauto staan. Volgens Britse onderzoekers raken honingbijen die op zoek zijn naar een bloem in de war van de uitlaatgassen van dieselmotoren.

Een honingbij die nectar draagt. Bron: Wikimedia Commons/Muhammad Mahdi Karim
Een honingbij die nectar draagt.
Bron: Wikimedia Commons/Muhammad Mahdi Karim

In de uitlaatgassen van dieselmotoren zitten luchtvervuilende deeltjes die mengen met de geur van bloemen. Daardoor verandert het geurprofiel van de bloem zodanig dat bijen ze niet meer kunnen herkennen. Dat concluderen onderzoekers van de universiteit van Southampton in Scientific Reports.

Geurprofiel

De wetenschappers onderzochten de geur van koolzaadplanten, die uit acht verschillende stoffen bestaat. Ze mengden deze acht stoffen eerst met frisse lucht, en vervolgens ook met lucht waarin een dieselwalm zat. Wanneer de stoffen in contact kwamen met de uitlaatgassen verdwenen twee van de acht chemicaliën volledig. De overige zes namen af in volume. Bijen bleken daardoor niet langer in staat de bloemengeur te herkennen.