De meteorietinslag die de dinosauriërs de das omdeed, had ook grote gevolgen voor hagedissen en slangen. Het merendeel van deze reptielsoorten die toen in Noord-Amerika leefden, stierf uit.

cretaceous-lizards
Afbeelding: Carl Buell

Niet alleen de T. rex en triceratops leden 65 miljoen jaar geleden onder de meteorietinslag. Ook slangen en hagedissen kregen het zwaar te verduren. Hun aantallen kelderden drastisch, en veel soorten stierven uit. Dat schreven onderzoekers van de universiteiten Harvard en Yale deze week in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

‘Men denkt al snel dat de meteorietimpact voornamelijk de dinosauriërs trof, maar in feite werd het hele ecosysteem op de schop genomen. Slangen en hagedissen kregen een harde klap’, verklaart onderzoeksleider Nicholas R. Longrich in een persverklaring van Yale University. Eerdere onderzoeken hebben de gevolgen voor deze diersoorten zwaar onderschat. Volgens de nieuwe berekeningen kostte de meteoriet zo’n 83 procent van de slangen- en hagedissensoorten in Noord-Amerika de kop.