Een lage dosis mangaan laat bijen sneller werken dan normaal, doordat het de aanmaak van dopamine in de hersenen bevordert. Dat publiceren Amerikaanse en Australische biologen in Biology Letters. Het resultaat is verrassend, omdat een hoge dosis mangaan bij mensen juist de aanmaak van dopamine tegengaat.

Ander kort nieuws

Mark Lehmkuhler
Vleermuizen blijken hele beleefde vliegers. Foto: Mark Lehmkuhler

Vleermuis hanteert verkeersregels

Vleermuizen op jacht naar voedsel hanteren een eigen set verkeersregels. Als ze een andere vleermuis naderen, kopiëren ze diens vliegrichting om een botsing te voorkomen. Dat concluderen Britse wetenschappers uit onderzoek naar de ultrasone pulsen die jagende vleermuizen uitzenden.

Brein verandert bij woordjes leren

Wie woordjes leert, traint neuronen in het brein ze als bekende woorden te zien. De neuronen reageren na de training fundamenteel anders op de woorden dan ervoor, aldus Amerikaanse wetenschappers in The Journal of Neuroscience. De studie laat voor het eerst zien hoe het leren van woorden het brein verandert.

Astronomen verklaren oud stermysterie

Met nieuwe telescoopmetingen hebben astronomen in Nature een hemelverschijnsel verklaard dat in 1670 werd gedocumenteerd door de beroemde astronomen Hevelius en Cassini. Tot dusver werd het gezien als de geboorte van een ster. Het is echter het resultaat van een zeldzamere gebeurtenis: een botsing van sterren.