Onderzoekers hebben een vis ontdekt die zijn hele lichaam warm kan houden, net als vogels en zoogdieren. Dit is een unicum in de vissenwereld. De onderzoekers publiceren hun vondst in het vakblad Science.

Onderzoeker Nick Wegner met de vis.  Bron: NOAA
Onderzoeker Nick Wegner met de vis.
Bron: NOAA

De zogeheten koningsvis gebruikt een slimme truc om zijn lichaam op temperatuur te houden.  Met zijn grote borstspieren wekt het dier warmte op. Een opvallende bloedvatenstructuur in de kieuwen zorgen er vervolgens voor dat de warmte niet verloren gaat.

Wondernet

Vissen hebben normaliter een paar grote bloedvaten die bloed naar de kieuwen pompen. De koningsvis heeft echter een netwerk van kleine bloedvaten, waarbij aders en slagaders vlak naast elkaar liggen. Dit systeem, dat ook in andere diersoorten voorkomt, staat bekend als een wondernet of rete mirabile. Het werkt prima voor warmtetransport: bloedvaten met warm bloed sturen de warmte naar de koude vaten in de verre vertakkingen van het net. Het is de eerste keer dat biologen een vis het trucje zien gebruiken om helemaal warm te blijven. Normaal gesproken hebben vissen simpelweg dezelfde temperatuur als het water in hun omgeving.