Beter openbaar vervoer en de fiets moeten de Indiase stad Bangalore weer bereikbaar maken. Amsterdam dient als voorbeeld.

Foto: Crispin Semmens (creative commons via Flickr)
Foto: Crispin Semmens (creative commons via Flickr)

‘Zeker drie uur doe je er met de auto over om van de ene naar de andere kant van de stad te komen, terwijl dat zonder files binnen een half uur zou moeten kunnen’, zegt Ashish Verma, onderzoeker aan het Indian Institute of Science in Bangalore. ‘De verkeersproblemen maar ook de luchtverontreiniging en de gevolgen voor de gezondheid zijn enorm en daar moet iets aan gebeuren. Daarvoor kijken we naar Amsterdam als fietshoofdstad van de wereld.’

In de Indiase stad Bangalore zien beleidsmakers de noodzaak inmiddels ook. Een stad die niet bereikbaar is, kan niet goed concurreren met andere steden in binnen- en buitenland, zegt Dirk de Jager, projectmanager van het Netherlands Bicycle Partnership for Sustainable and Smart Cities.

Kunnen ­gedachten de bron zijn van fysieke klachten?
LEES OOK

Kunnen ­gedachten de bron zijn van fysieke klachten?

Sebastiaan van de Water zocht uit hoe wetenschappers het nocebo-effect proberen te begrijpen en onder de duim proberen te houden.

Dat instituut is een van de partijen in Nederland die, in dit geval de Amsterdamse, kennis op fietsgebied wil inzetten buiten de landsgrenzen. ‘Wij hebben veel ervaring met de fiets als vervoermiddel en de verkeerskundige inpassing van de fiets in de stad. In Bangalore wil men daar graag gebruik van maken. Want hoe regel je het verkeer als daar vrijliggende fietspaden en extra verkeerslichten bij komen? Tegelijkertijd gaat het wel om maatwerk want de verschillen tussen Bangalore en Amsterdam zijn groot. Een andere bevolking en een andere houding ten opzichte van de fiets bijvoorbeeld.’

‘De vraag is hoe we mensen weer uit hun auto kunnen krijgen’

 

De Indiërs kunnen van Amsterdam leren, maar Amsterdam kan ook iets halen. De Jager: ‘Het is voor ons erg interessant om te zien hoe je een veel grotere stad danAmsterdam duurzaamkunt houden waarbij een belangrijke rol voor de fiets is weggelegd.’

Dat het klimaat mild en de hoogteverschillen in het groene Bangalore klein zijn, maken de plaats in essentie een ideale fietsstad. Dat gebeurt nu maar door een klein deel van de negen miljoen inwoners, zegt Verma. ‘Dat is niet verwonderlijk want de infrastructuur ontbreekt waardoor fietsen gevaarlijk is.’

Maar wellicht het grootste probleem is het imago van de fiets. Verma: ‘De mensen zijn meer gaan verdienen en een auto is een teken van welvaart. De vraag is hoe we mensen weer uit hun auto kunnen krijgen.’

De Jager weet dat een kleine, maar groeiende groep inwoners van Bangalore, vooral jongeren en gezinnen, genoeg hebben van de lange reistijd, de vervuiling en het grote aantal verkeersongelukken in de stad. Dat zijn de mensen die meedoen aan door de overheid georganiseerde fietszondagen waarbij straten tijdelijk afgesloten worden voor autoverkeer.

Leenfietsen

Gemeente en provincie zijn in Bangalore bezig met het aanleggen van metrolijnen en dat is volgens De Jager een kans om in korte tijd een grote inhaalslag op fietsgebied te maken. ‘Amsterdam heeft er veertig jaar over gedaan om de fietsstad te worden die het nu is, Bangalore heeft die tijd niet. Bovendien kan men in India leren van onze problemen, zoals het enorme tekort aan fietsparkeerplaatsen in de stad.’ Verma: ‘Als bij de metrostations meteen goede fietsvoorzieningen met leenfietsen komen, kan het openbaar vervoer samen met de fiets voor veel inwoners van Bangalore een aantrekkelijk alternatief zijn.’

In Amsterdam is de combinatie fiets-openbaar vervoer een succesvolle tandem gebleken, in Bangalore is die vanwege de grotere afstanden simpelweg noodzakelijk. ‘Het is niet realistisch te verlangen dat mensen daar een uur naar hun werk fietsen’, zegt Verma die afgelopen week in Amsterdam was.

Hij doet onderzoek naar de afstanden die mensen bereid zijn te lopen of te fietsen naar een openbaarvervoerhalte. ‘Op die manier kunnen we beoordelen hoe groot het bedieningsgebied van een metrostation is en de voorzieningen daar op aanpassen.’

De komende tijd gaat Verma verder de diepte in met zijn onderzoek. Waarom zijn mensen gestopt met fietsen terwijl het verkeer vastloopt? En onder welke omstandigheden overwegen inwoners van Bangalore duurzame alternatieven om van A naar B te komen? ‘Dat heeft niet alleen met afstanden te maken, maar vooral ook met het imago van de fiets. Als we daar meer over weten, moet de gemeente stap voor stap beginnen met het aanleggen van fietsinfrastructuur en tegelijkertijd slimme, gerichte marketing inzetten. Als we een schonere en bereikbare stad willen, moet de fiets weer sexy worden.’

Bollywoodacteurs

Het is de bedoeling dat een Amsterdams team van onderzoekers, beleidsmakers en ondernemers volgend jaar met de Indiërs gaat meedenken over een strategie voor de komende tien jaar. Maar misschien heeft De Jager het beste idee al in handen: ’We hebben een paar fietsende Bollywoodacteurs nodig die fietsen in één keer hip maken.’

Lees ook: