Op de tanden van een vrouw uit de Late IJzertijd of de Romeinse Tijd, gevonden in de omgeving van het Britse Cambridge, bevindt zich een grote tandsteenafzetting. DNA van versteende bacteriën op fossiele gebitten toont de gevolgen van het menselijk dieet voor de mondflora.

Bij het onderzoek aan tandsteen van fossiele gebitten vonden onderzoekers van de University of Adelaide in Australië DNA-sporen van oude bacteriën. Ze konden nagaan hoe de afgelopen 7500 jaar de samenstelling van de mondflora veranderde. Zowel de opkomst van de landbouw als de Industriële Revolutie, met de introductie van geraffineerde suikers en de verwerking van granen tot bloem, hebben geleid tot een verarming van het microbenmilieu. Die verarming heeft gevolgen voor de gezondheid.

Permanent ongezond

Volgens hoogleraar Alan Cooper draagt de verarming van de mondflora in de postindustriële levensstijl bij aan chronische mondaandoeningen en andere ziekten. De bacteriën die cariës veroorzaken, kregen de ruimte en konden daardoor de afgelopen 150 jaar hun kans grijpen. ‘De moderne mond verkeert in feite permanent in een ongezonde toestand’, verklaart Cooper.
tandsteen uit de Late IJzertijd toont prehistorische mondflora