De grote landschildpadden van de Galapagoseilanden eten volop van invasieve plantensoorten. De uitheemse planten zijn zelfs gezond voor de bedreigde schildpad. Dat publiceren biologen in Biotropica.

De reuzenschildpadden van de Galapagoseilanden knabbelen graag aan een exoot.  Bron: Christian Zeigler
De reuzenschildpadden van de Galapagoseilanden knabbelen graag aan een exoot.
Bron: Christian Zeigler

Onderzoekers ontdekten dat de reuzenschildpadden zelfs bereid zijn om bergen en vulkanen op te klimmen om op zoek te gaan naar het exotische voedsel. Dat was verrassend, want het dier kan prima een jaar lang vasten. Daarnaast is de tocht de berg op geen peulenschil voor de logge, zware schildpadden. Het onderzoek wees uit waarom de schildpad toch op pad gaat: de uitheemse plantensoorten, ofwel exoten, zijn een stuk voedzamer dan de inheemse kost. Twee soorten van de grote landschildpad kiezen zelfs zo vaak voor de uitheemse plantensoorten, dat de helft van hun menu’s niet van nature voorkomt in hun leefomgeving.

Een voorbeeld is de guave, zo zeggen de onderzoekers in een persverklaring. De inheemse guave is een kleine vrucht met grote zaden, bittere pulp en een dikke huid. De guave die door mensen geïntroduceerd is in het gebied,  is een stuk groter, zoeter en gemakkelijker te kauwen.