De sterrenstelsels op deze nieuwe foto van de Hubble-ruimtetelescoop lachen wel heel vriendelijk naar de camera. Het grappige gezicht is het resultaat van zwaartekrachtlenzen.

Een ko(s)misch lachebekje. Bron: ESA/NASA
Een ko(s)misch lachebekje.
Bron: ESA/NASA

NASA en ESA delen regelmatig prachtige plaatjes van de Hubble-ruimtetelescoop met het publiek. Maar het personeel van de ruimtevaartorganisaties kan niet alle duizenden beelden van de telescoop uitgebreid bekijken. Daarom nodigen ze Hubble-fans uit om mee te zoeken naar mooie, iconische of aparte beelden in hun Hubble-collectie. Het project, Hubble’s Hidden Treasures genaamd, heeft deze week een heel vrolijk beeld opgeleverd. Deelnemer Judy Schmidt herkende een vrolijk lachend gezicht in de sterrenstelsels.

Op de foto staat het sterrenstelselcluster SDSS J1038+4849. De twee ogen van het gezicht zijn erg heldere sterrenstelsels. De gebogen lijnen, die de omtrek van het gezicht en de mond vormen, zijn het resultaat van zwaartekrachtlenzen.