Kakkerlakken planten zich sneller voort wanneer ze fysiek in aanraking komen met soortgenoten. Wees er dus snel bij wanneer je kakkerlakken in je huis vindt. Enkele van deze insecten zijn nog goed te bestrijden, een groep vormt binnen een mum van tijd een plaag.

De sissende kakkerlak afkomstig uit Madagascar. Credit: Matt Reinbold

Vrouwtjeskakkerlakken planten zich sneller voort na fysieke aanraking. Niet alleen het subtiele contact met soortgenoten doet de voortplantingshormonen van kakkerlakken op hol slaan, zelfs andere soorten kakkerlakken en eendenveren klaren dit klusje. Dit concluderen onderzoekers verbonden aan de North Carolina State University. Hun bevindingen publiceren zij deze week in het vakblad Proceedings of the Royal Society.

De Amerikaanse onderzoekers plaatsten kakkerlakken in een groep of isoleerden ze van soortgenoten. Het blijkt dat volwassen kakkerlakken in een groep eerder eitjes leggen dan in isolatie. De vraag was of het contact tussen de dieren verantwoordelijk is voor een babyboom onder de kakkerlakken. De onderzoekers bouwden een bakje waarin een eendenveer ronddraaide om hun hypothese te testen. De hypothese blijkt te kloppen. Kakkerlakken die in aanraking komen met een veer, die over het lijf heen wrijft, planten zich sneller voort dan kakkerlakken die geen contact maken met het voorwerp.