Chileense mummies veranderen langzaam maar zeker in zwart slijm. Deze aftakeling is te wijten aan de klimaatverandering. Dat concluderen onderzoekers van de universiteit Harvard.

De mummies in het San Miguel de Azapa-museum in Chili veranderen langzaam maar zeker in zwart slijm. Bron: Vivien Standen
Bron: Vivien Standen

Hoewel een groot aantal Chileense mummies al meer dan 7000 jaar intact is gebleven, lijkt hun laatste uur nu te hebben geslagen. De zombies veranderen gaandeweg in zwarte smurrie. Om te ontdekken wat hun mummies de das omdoet, stuurde een Chileens archeologiemuseum monsters van zowel beschadigde als onbeschadigde mummiehuid naar Harvard. Onderzoekers ontdekten daar dat de mummiehuid vol zit met micro-organismen die actief worden bij hoge luchtvochtigheid.

Klimaatverandering versus mummie

De mummies zijn afkomstig uit de Atacama, een extreem droge woestijn in het noorden van Chili. Ze zijn dus nooit eerder blootgesteld aan hoge luchtvochtigheid. De Atacama is de laatste jaren echter steeds vochtiger geworden. Wetenschappers wijzen erop dat dit waarschijnlijk een gevolg is van de klimaatverandering.