Onderzoekers hebben een mysterieuze soort kreeft eindelijk goed beschreven. Het diertje staat  bekend om zijn geweldig mooie kleuren. Het lijkt wel alsof de kreeft een sterrennevel op zijn rug draagt.

De nevelkreeft. Bron: Christian Lukhaup
De nevelkreeft.
Bron: Christian Lukhaup

Sinds vijftien jaar is de kreeft op de Europese en Japanse markt te vinden als populair aquariumdiertje. Geen wonder, want het dier ziet er met zijn nevelachtige kleuren uit als een gezellige Pokémon. Maar ondanks de grote populariteit van het dier, wisten onderzoekers niet goed met wat voor soort ze te maken hadden. Duitse onderzoekers brachten daar verandering in door de origine van de kreeft op te sporen. Het blijkt te gaan om het geslacht Cherax. De niet eerder genaamde soort is inmiddels Cherax pulcher gedoopt. Het is een gepaste naam: pulcher betekent ‘mooi’ in het Latijn.

Mannelijke exemplaren zijn zeven tot tien centimeter lang. Vrouwtjes zijn een stukje korter. De opvallende kleuren komen vaker voor bij mannetjes dan bij vrouwtjes.