Onderzoek bij honderden dinosoorten heeft laten zien dat een afname in lichaamsgewicht sommige dinosauriërs in staat stelde om te blijven evolueren. Tot deze familielijn behoren de hedendaagse vogels.

Gedurende 170 miljoen jaar kenden dinosauriërs veel vormen en groottes. De ‘kleinste tak’ wist erg succesvol verder te evolueren.  Bron: Julius Csotonyi
Bron: Julius Csotonyi

Kleinere dinosauriërs konden ecologische niches gebruiken die niet waren weggelegd voor grotere beesten. Dat deed ze goed: deze groep floreerde en evolueerde tot de hedendaagse vogels. Dat oppert een internationaal team van wetenschappers in vakblad PLOS Biology.

Lichte dinosauriërs aan zet
De onderzoekers schatten het lichaamsgewicht van 426 verschillende dinosoorten. Zij baseerden hun schattingen op de dikte van gevonden bijbenen.  De dino’s verschilden flink in gewicht. De zwaarste, de Argentinosaurus, woog zo’n 90.000 kilo. De kleinste, de vogel Qiliania, was met een gewicht van 15 gram wel zes miljoen keer lichter.