Hoe ziet de operatiekamer van de toekomst eruit? Fysicus Ron Heeren ontwikkelt aan de Universiteit Maastricht innovatieve technieken die de moleculaire structuur van bijvoorbeeld tumorweefsels zeer precies in kaart brengen. ‘Dit soort diagnostiek kun je straks in een iPhone inbouwen.’

Ron Heeren Foto: Harry Heuts
Ron Heeren: ‘We gaan moleculaire informatie ook tijdens een operatie gebruiken’
Foto: Harry Heuts

Hoe brengt u de moleculaire structuur van weefsels in kaart?
‘Als er bij een patiënt een stukje weefsel wordt verwijderd tijdens een operatie, dan gaat dat normaal gesproken naar de pathologie. Een patholoog snijdt er een heel dun plakje van en gooit daar een kleurstofje bij. Dat kleurt de celkernen blauw en de eiwitten eromheen rood. Op basis van de vorm en dichtheid van de cellen bepaalt de patholoog of het gezond of tumorweefsel is.
‘Wij nemen datzelfde plakje en maken daar moleculaire foto’s van met behulp van massaspectrometrie. Op basis van de massa bepalen we om wat voor molecuul het gaat en ieder molecuul krijgt een andere kleur. In plaats van alleen naar rood en blauw te kijken, kijken we dus naar duizenden kleuren. Dat noemen we moleculaire pathologie.’

Heeft u dan niet te veel informatie?
‘Dat is een van de uitdagingen: wat doe je nu met die informatie? Maar omdat je zo veel informatie hebt, kun je ook heel anders naar de classificatie van weefsel gaan kijken. Een chirurg snijdt bij een tumor altijd iets meer weg dan dat hij denkt dat nodig is. De patholoog moet vervolgens bepalen of het weefsel om die tumor heen schoon is.
‘Maar een tumor is niet één type cel, maar duizenden typen cellen. Met die moleculaire signatuur kunnen we dat allemaal in kaart brengen. Als er aan de rand nog tumorcellen zitten, dan weten we dat de chirurg niet voldoende heeft weggesneden. Een patholoog doet dat op basis van de vorm van het weefsel en wij doen dat op basis van die moleculaire patronen.’