Meteoren, die als vuurballen door de aardatmosfeer schieten, zenden laagfrequente radiogolven uit. Vijftig jaar na de voorspelling van die golven, hebben natuurkundigen ze eindelijk opgespoord.

Leonid_Meteor
De plasmastaart van meteoren in de atmosfeer zendt laagfrequente radiogolven uit.
Bron: Wikimedia Commons

Natuurkundigen kunnen nu, vijftig jaar nadat astronoom Gerald Hawkins het bestaan van laagfrequente radiogolven voorspelde, voor het eerst afstemmen op die golven. De golven kwamen van de staarten van meteoren die als vuurballen door de aardatmosfeer schieten. Dat schrijven ze deze week in het vakblad The Astrophysical Journal Letters.

De vuurballen hebben staarten die net zo helder, of soms zelfs helderder schijnen dan de planeet Venus. Als zo’n meteoor in aanraking komt met onze atmosfeer ioniseert hij. Dat wil zeggen dat moleculen in de meteoor een elektron kwijtraken of er eentje bij krijgen. Door die ionisatie ontstaat de heldere plasma-staart, een staart van geïoniseerde gasdeeltjes. Hawkins voorspelde in 1958 al dat dat plasma laagfrequente radiogolven uitzendt.