Het water op aarde danken we aan de inslag van meteorieten. Eerder namen astronomen aan dat ook kometen daar een grote bijdrage aan hadden geleverd.

Toen de aarde en andere planeten in ons zonnestelsel zich vormden, was het te warm voor water en ijs. De aarde begon dus droog, en het water op onze planeet moet ergens anders vandaan zijn gekomen. Astrobioloog Conel Alexander onderzocht welke soort meteorieten verantwoordelijk kon zijn voor ons water. Hij en zijn team analyseerden daarom de verhouding tussen waterstof en deuterium (de stabiele isotoop van waterstof) in zogeheten koolstofrijke chondrieten (brokstokken van primitieve planetoïden) en kometen. Ze vergeleken deze met de aanwezige verhoudingen van die stoffen op aarde. De meteorieten kwamen daarbij het dichtst in de buurt. Het ijs van kometen bevatte te veel deuterium om onze bron van water te zijn geweest.

De onderzochte meteorieten bevatten op dit moment geen ijs meer, maar dat was wel zo toen ze ontstonden tijdens de eerste miljoenen jaren van ons zonnestelsel. Hun ijs is samen met andere materialen uit de chondriet omgevormd in gehydrateerde mineralen zoals klei. Als je klei opwarmt, laat het dat water weer los. Bij een inslag op de nog ontwikkelende aarde zouden de meteorieten enorme hittes hebben bereikt, en zo water hebben gebracht naar onze planeet.