Een implosie waarbij duizenden kleine paddenstoelwolkjes ontstaan, is de oorzaak van het ‘verschuimen’ van bier wanneer er een tik bovenop de hals van een bierflesje wordt gegeven. Onderzoekers van de Carlos III University in Madrid (UC3M) wisten voor het eerst de schuimfontein te verklaren.

Bron: Flickr / blondinrikard

Het idee voor het onderzoek ontstond in een kroeg toen er iemand tegen een flesje bier stootte met de schuimfontein als gevolg. ‘We begonnen allemaal hypotheses te stellen, maar geen enkele was erg overtuigend’, verklaart fysicus Javier Rodríguez, verbonden aan de UC3M. ‘Daarom besloten we het experiment in het lab voort te zetten.’ Dit gebeurde in samenwerking met het Institute Jean le Rond D’Alembert en de Université Pierre et Marie Curie in Frankrijk.

Kettingreactie

Uit het onderzoek blijkt dat de tik op de hals een kettingreactie uitlokt in het bier. Daarbij onderscheiden de onderzoekers drie verschillende reacties. Bij het stoten van de fles wordt de vloeistof door compressiegolven samengeperst. Deze golven zorgen ervoor dat de bubbels in het bier worden opgebroken in kleinere belletjes die schuim vormen. Dit proces wordt ook wel cavitatie genoemd. Omdat het schuim minder weegt dan de vloeistof, rijzen de kleine belletjes naar het oppervlak, met een schuimexplosie als gevolg.