Gigantische uitbarstingen van de jonge zon hebben onze jonge planeet mogelijk warm gehouden en bovendien gezorgd dat leven mogelijk was. Door het splitsen van inerte stikstofmoleculen in de atmosfeer, konden geladen zonnedeeltjes chemische reacties hebben aangezet die de planeet verwarmden en konden ze zorgen voor een begin van het leven.

Het magnetisch veld van de aarde beschermt ons tegen de meeste zonnestormen. Afbeelding: NASA/Goddard Space Flight Center
Het magnetisch veld van de aarde beschermt ons tegen de meeste zonnestormen.
Afbeelding: NASA/Goddard Space Flight Center

Deze suggestie is de meest recente poging om de beroemde ‘paradox van de zwakke jonge zon’ op te lossen. Vier miljard jaar geleden had de zon maar 70 procent van de helderheid die er vandaag is. Daarmee zou zo weinig warmte van de zon af komen dat de aarde een bevroren sneeuwbal was. Maar geologisch bewijs laat zien dat de aarde in die periode wel vloeibaar water had. Datzelfde geldt voor Mars. Nu suggereert Vladimir Airapetian van Nasa’s Goddard Space Flight Center in Maryland dat uitbarstingen van de jonge zon het antwoord kunnen zijn.

250 zonnestormen

Airapetian maakte een model van wat er gebeurt als de aarde wordt geraakt door zonnestormen die zo groot zijn als de grootst geregistreerde zonnestorm in 1859. Deze zonnestorm was zo krachtig dat het noorderlicht tot bijna in de tropen zichtbaar was. Zulke enorme zonnestormen kwamen vaker voor toen de zon jonger was. Data van jonge sterren suggereren dat de jonge zon vlammen uitstootte die zelfs nog sterker waren dan de zonnestorm van 1859. Bovendien zouden die uitbarstingen 250 keer per dag hebben plaatsgevonden.