Natuurkundigen hebben voor het eerst het ‘dubbele spleet-experiment’ zoals beschreven door fysicus Richard Feynman uitgevoerd. Opvallend, want toen Feynman het experiment beschreef, vermeldde hij nog expliciet dat hij de uitvoering onmogelijk achtte.

Na drie jaar onderzoek wist een Amerikaans-Canadees team het volgende gedachte-experiment uit 1965 op de letter uit te voeren. Vuur een bundel elektronen af op een zeer smalle spleet en op twee spleten naast elkaar. Registreer in beide gevallen het patroon dat aan de andere kant ontstaat. Bij twee open spleten zullen de bundels elektronen elkaar uitdoven, waardoor een stippenpatroon ontstaat. Voor een extra uitdaging kun je de elektronen ook een voor een afvuren. Hoewel er dan geen directe interactie tussen elektronen plaatsvindt, zie je nog steeds een stippenpatroon.

Feynman haalde dit gedachte-experiment graag aan om de principes van quantumfysica te demonstreren, maar raadde af om het experiment in het echt uit te voeren omdat ‘de apparatuur op een onmogelijk kleine schaal gebouwd zou moeten worden.’