De spookhaai, een merkwaardig uitziende diepzeevis met een olifantsnuitje, blijkt de afgelopen 400 miljoen jaar nauwelijks te zijn veranderd.

Elephantshark
Portret van de spookhaai. Bron: State Library of New South Wales

Niet de coelacanth, maar een kraakbeenvis genaamd spookhaai (Callorhinchus milli) is de traagst evoluerende gewervelde. Tot die conclusie komt bioloog Byrappa Venkatesh van het Institute of Molecular and Cell Biology in Singapore. Venkatesh en zijn collega’s brachten het genoom van de spookhaai in kaart. Uit een vergelijking van dat genoom met dat van andere gewervelden, blijkt dat het DNA van spookhaaien in de afgelopen 400 miljoen jaar nauwelijks is veranderd.

Mogelijk kan de spookhaai ons daarom meer vertellen over de vroege evolutie van vissen. Vissen waren de eerste gewervelden die benige skeletten, kaken en het adaptieve immuunsysteem (naast een aangeboren immuunsysteem) ontwikkelden. Van al die eigenschappen is niet bekend hoe en wanneer die precies ontstonden. De onderzoekers hopen nu met aanvullend genetisch onderzoek naar spookvissen daar meer duidelijkheid over te verkrijgen.