Een carnivore dinosaurus, een van de drie grootste die ooit in Noord-Amerika ontdekt zijn, leefde zo’n 98 miljoen jaar geleden zij aan zij met kleine tyrannosaurussen. De nieuw ontdekte Siat meekerorum was de toppredator van zijn tijd, en voorkwam miljoenen jaren lang dat tyrannosaurussen de macht over namen.

Dinosaurus
Artist impression van Siat meekerorum. Copyright: Jorge Gonzalez

In Utah zijn de fossiele restanten van een nog onbekende dinosaurussoort gevonden. De soort valt onder de carcharodontosaurussen, een ondergroep van allosauriden waartoe een aantal van de grootste carnivore dinosaurussen behoorden. Het dier, dat de naam Siat meekerorum meekrijgt, werd ontdekt door Lindsay Zanno en Peter Makovicky van North Carolina State University. Alhoewel ze de ontdekking al in 2008 deden, beschrijven ze het dier deze week voor het eerst, in Nature Communications.

Het gaat om een jong exemplaar met een gewicht van 4000 kg en een lengte van 9 meter. De onderzoekers schatten dat een volwassen individu 6000 kg kon wegen en 11 meter lang kon worden. Daarmee is Siat meekerorum – na T. rex (8000 kg, 14 meter) – het op een na grootste landroofdier dat ooit in Noord-Amerika gevonden is.