Astronomen die het heelal afspeuren naar exoplaneten hoeven niet verder te zoeken dan het nabije Alpha Centauri. Bij deze stergroep is een planeet gevonden die ongeveer net zo zwaar is als de aarde.

Artist impression van de planeet
Artist impression van de planeet. Afbeelding: Eso/L. Calcada

De planeet draait om de ster Alpha Centauri B. Deze ster vormt samen met Centauri A en Proxima Centauri de meest nabije stergroep. De sterren zijn, met een afstand van zo’n 4,3 lichtjaar (41 biljoen kilometer), in het feiten ‘buren’ van de zon. Daarmee is de recent ontdekte planeet dan ook de dichtstbijzijnde exoplaneet die tot nu toe bekend is.

Hoewel de planeet qua massa wat op onze wereld lijkt, kunnen we hier niet rekenen op een nieuwe aarde. Doordat deze wereld heel dicht bij zijn ster staat, heerst er een temperatuur van zo’n 1200⁰C. Het gaat dus om een verschroeide, onaardse plek die absoluut niet bewoonbaar is.