Een reis naar Mars zou kunnen leiden tot verminderde cognitieve vaardigheden bij astronauten, omdat kosmische straling hersenschade kan opleveren. Dat rapporteren onderzoekers van de universiteit van Californië in het vakblad Science Advances.

Is een reis naar Mars levensgevaarlijk?

Het plannen van een reisje naar Mars gaat toch al niet zonder slag of stoot. Blootstelling aan kosmische straling, die afkomstig is van bijvoorbeeld ontploffende sterren in de verre ruimte, kan leiden tot kanker. De nieuwe studie doet daar nog een schepje bovenop. Uit onderzoek met muizen blijkt nu dat de straling ook kan leiden tot een vermindering van cognitieve vaardigheden.

Straling

De onderzoekers bestraalden laboratoriummuizen met straling die vergelijkbaar is met de kosmische variant, gemaakt van geladen deeltjes zuurstof en titanium. Zes weken later testten ze het geheugen van de muizen. Voor de test maakten de onderzoekers gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid van de dieren. Wanneer muizen een nieuw object voor hun neus geplaatst krijgen, gaan ze direct op onderzoek uit om het object te leren kennen. Wanneer ze het nieuwe object eenmaal  hebben verkend en eraan zijn gewend, zullen we het links laten liggen. Bij deze test plaatsten de onderzoekers twee identieke speeltjes voor de muis. Nadat de muis de speeltjes had verkend, werd een van de twe speeltjes vervangen door een nieuw object. Als de muizen nog wisten dat ze het eerste speeltje hadden besnuffeld, hadden ze veel meer interesse in dit nieuwe en onbekende object dan in het al bekende speeltje. Echter, een muis die straling had opgelopen, bleek evenveel interesse te tonen voor het nieuwe en het oude object. Het lijkt er dus op dat het diertje geen goede herinnering had van wat hij eerder had besnuffeld.