Onderzoekers hebben eieren van pterosauriërs ontdekt in China. Vijf eieren zijn nog intact en rond, wat hen tot een unieke vondst maakt.

Een van de gevonden eieren van de pterosariërs.  Bron: Maurilio Oliveira
Een van de gevonden eieren van de pterosariërs.
Bron: Maurilio Oliveira

Het is niet de eerste keer dat paleontologen eieren van pterosauriërs vinden, maar voorheen waren alleen geplette eieren aan het licht gekomen. De eieren waren ooit flexibel. Ze hadden een dunne, kalkachtige schaal met daaronder een zacht membraan. Volgens de onderzoekers leken de eieren wat op hedendaagse slangeneieren.

Nieuwe soort pterosauriër

Een mannelijke Hamipterus Bron: Chuang Zhao
Een mannelijke Hamipterus
Bron: Chuang Zhao

Naast de eieren vonden de Chinese onderzoekers ook talloze andere fossielen van zowel mannelijke en vrouwelijke pterosauriërs. Pterosauriërs waren grote vliegende reptielen. Hun vleugels hadden een spanwijdte tot wel twaalf meter. De gevonden fossielen behoren tot een tot nog toe onbekend geslacht en soort: Hamipterus tianshanensis.