Het schildpadschild ontwikkelde zich in eerste instantie niet als beschermend pantser, maar als stabiele basis om te graven, stelt een internationale groep paleontologen.

Eunotosaurus_africanus
De voorouders van de schildpad, zoals deze Eunotosaurus africanus, hebben de massasterfte van 250 miljoen jaar geleden mogelijk overleefd dankzij hun gewoonte om holen te graven. Beeld: Smokeybjb via Wikimedia Commons

De onderzoekers kwamen tot deze conclusie dankzij de ontdekking van fossielen van de oudste voorouder van de moderne schildpad, de Eunotosaurus africanus, die zo’n 260 miljoen jaar geleden in Zuid-Afrika leefde.

De Eunotosaurus had grote klauwen en spieren, en de verbrede ribben, eigenschappen die kenmerkend zijn voor gravers. Waarschijnlijk zorgden de brede ribben voor een stabiele basis om holen te graven en zo te ontsnappen aan de hevige, droge omstandigheden van het oude Zuid-Afrika.