Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat de snelheid waarmee je veroudert niet alleen te wijten is aan de beschadiging van je cellen. Ook kleine mutaties in het genetisch materiaal van dat je van je moeder hebt gekregen, draagt bij aan de veroudering.

De genen die je van je moeder hebt ontvangen, kunnen je verouderingsproces flink versnellen. Die conclusie trekken Zweedse en Duitse onderzoekers nadat ze muizen bestudeerden.

Je veroudert wanneer cellen in je lichaam onomkeerbaar beschadigen, waardoor de functie van je organen vermindert. De belangrijkste bron van veroudering ligt volgens het onderzoek in de mitochondriën, de ‘energiecentrale’ van de cel. Beschadigingen in de mitochondriën zorgen ervoor dat de energieproductie van de cel niet meer optimaal functioneert.