Nederlandse onderzoekers ontdekten dat extra aroma aan voedingsmiddelen de consumptie kan remmen.

Hoe sterker het aroma van een voedingsmiddel is, hoe kleiner de hapjes zijn die mensen ervan nemen. Dat publiceren onderzoekers van Wageningen UR, TI Food & Nutrition en NIZO food research in het vakblad Flavour. Ze vermoeden dat daarmee het aroma een handvat is waarmee bovenmatige consumptie kan worden bestreden.

De geur van voedsel heeft een effect op eetlust. Het hangt samen met de ingrediënten en de structuur van voedsel, maar ook met de grootte van de hapjes die iemand neemt, zo blijkt. Bij kleinere hapjes komt er namelijk minder aroma gelijktijdig vrij uit het voedsel. Daarom nemen mensen kleinere hapjes bij onbekend voedsel of bij voedingsmiddelen die ze niet lekker vinden. Wellicht ligt daarin ook het geheim in het dichtknijpen van de neus bij kinderen als ze iets niet willen eten en toch een hap moeten nemen.

Kunnen ­gedachten de bron zijn van fysieke klachten?
LEES OOK

Kunnen ­gedachten de bron zijn van fysieke klachten?

Sebastiaan van de Water zocht uit hoe wetenschappers het nocebo-effect proberen te begrijpen en onder de duim proberen te houden.

Bij het experiment, in het Wageningse Restaurant van de Toekomst, namen de onderzoekers hun toevlucht tot vla. Ze konden de geuren van de vla rechtstreeks in de neus van proefpersonen aanbrengen. Die bepaalden met een knop hoeveel vla ze aten en namen bij een sterker aroma dus kleinere hapjes. Al eerder was gevonden dat bij het nemen van kleinere hapjes mensen sneller een verzadigd gevoel krijgen.

De onderzoekers concluderen dat het toevoegen van extra geur iemands inname van voedsel met vijf tot tien procent kan verminderen. Dat inzicht laat zich, voor wie zich zorgen maakt over de lijn, eenvoudig in de keuken toepassen bij de samenstelling van een menu en het bereiden daarvan.