Onderzoekers in het Amerikaanse Cambridge, Massachusetts, hebben een lichtstraal tot stilstaan gebracht. De gebruikte techniek biedt mogelijkheden voor informatie-opslag.

Licht dat stilstaat – het lijkt sciencefiction. Niettemin zijn Amerikaanse onderzoekers daarin geslaagd. In de bladen Physics Review Letters en Nature publiceren twee groepen uit Cambridge Massachusetts eind januari artikelen over hun onderzoek. Ze slaagden een laserbundel tot stilstand te brengen, door deze door een extreem koude gaswolk te sturen.

De twee vakbladen doen hun best om als eerste met het nieuws te komen. De artikelen zijn vlot op internet geplaatst, nog voordat de papieren versies verschijnen. De Amerikaanse onderzoekers aan Harvard University en het Rowland Institute for Science koelden, zo beschrijven ze in Nature, een wolk natirumgas af tot een fractie van een graad boven het absolute nulpunt. Ze hielden de wolk met een magneetveld op zijn plek. De gaswolk is doorgaans ondoordringbaar voor licht. Bij de belichting van de wolk met laserlicht wordt die wolk alsnog doorlaatbaar voor bepaalde kleuren. Daarvoor keuzen de natuurkundigen een andere laserstraal met een bepaalde kleur.