Wetenschappers hebben in Chili de resten gevonden van een ‘vogelbekdierdinosaurus’. Dat rapporteren zij in het vakblad Nature.

De mix-and-match dinosauriër.  Bron: University of Birmingham
De mix-and-match dinosauriër.
Bron: University of Birmingham

Hoewel de naam doet vermoeden dat de dino op ons hedendaagse vogelbekdier lijkt, is dat niet het geval. De wetenschappers kozen de naam omdat de dinosauriër een vreemde mix van verschillende dieren lijkt – net zoals zijn naamgenoot. Het dier kon drie meter lang worden. Zijn poten lijken op die van langgenekte dinosauriërs, terwijl zijn armen wat weg hebben van die van de Allosaurus. Hoewel andere dinosauriërs uit dezelfde familie scherpe klauwen hebben en gevaarlijke roofdieren waren, zoals de T.rex, heeft de vogelbekdierdinosaurus stompe vingers. Waarschijnlijk at hij planten. ‘Het dier kent een ongelofelijk vreemde mix van eigenschappen’, zegt dino-expert Paul Barrett op de site van The Guardian.