Spinnen eten niet alleen insecten, maar maken ook jacht op kleine vissen. Zoölogen ontdekten dat het aantal vissende spinnen groter is dan gedacht, en dat ze op elk continent voorkomen, behalve op Antarctica.

Over de hele wereld komen spinnen voor die visjes vangen, blijkt uit een literatuuronderzoek van Zwitserse en Australische zoölogen. Daarmee is de groep visvangende spinnen een stuk groter is dan wetenschappers tot nu toe aannamen. Dat schrijven zoölogen deze week in het vakblad PLoS ONE.

Vissende spinnen komen overal ter wereld voor. Credit: Nyffeler, Pusey 2014; Creative Commons
Vissende spinnen komen overal ter wereld voor.
Credit: Nyffeler, Pusey 2014; Creative Commons

Ecologen zien spinnen over het algemeen als insecteneters. Maar insecten zijn niet het enige wat de dieren eten. Grotere spinnensoorten die aan het water leven lusten zo af en toe ook een visje. Die spinnen maken geen webben, maar ze kunnen wel zwemmen, duiken en drijven.

Hengelen

De spinnen vangen hun zwemmende prooi met een techniek die doet denken aan hoe ze een prooi vangen in een spinnenweb. Kraamwebspinnen, zoals de grote oeverspin die onder andere in Nederland voorkomt, gebruiken die techniek. Als zij gaan ‘vissen’, verankeren ze hun achterste poten achter een plant of steen en laten hun voorste poten op het water rusten, klaar voor een hinderlaag. Als de spin een rimpeling voelt in het wateroppervlak, slaat hij toe.

Zodra de spin zijn prooi gegrepen heeft, kruipt hij ermee naar een droog plekje waar het gif goed zijn werk kan doen. Het gif maakt de zenuwen van de prooi kapot en enzymen verteren de prooi vervolgens van binnenuit. Het is zelfs sterk genoeg om kleine vissen binnen luttele seconden te doden.

Deze spin hengelt zijn prooi uit het water nadat hij hem gevangen heeft. Credit: Nyffeler, Pusey 2014; Creative Commons
Deze spin hengelt zijn prooi uit het water nadat hij hem gevangen heeft.
Credit: Nyffeler, Pusey 2014; Creative Commons

Normaal gesproken zijn de prooien van spinnen kleiner dan zijzelf. De resultaten van de zoölogen waren wat dat betreft verrassend. De gevangen vissen waren gemiddeld twee keer zo groot als de spinnen zelf.

Waarom de spinnen vis hebben toegevoegd aan hun dieet, is voor de wetenschap nog raadselachtig. Wat wel bekend is, is dat vissen meer voedingswaarde hebben dan insecten, omdat vissen geen hard, onverteerbaar pantser hebben. Van vis eten krijgen de spinnen dus meer energie dan van een insectenmaaltje. Vis eten kan bijvoorbeeld voordelig zijn wanneer de spinnen in de paartijd meer energie nodig hebben.

Hoe grote oeverspinnen hun prooi vangen op het water kun je zien in het onderstaande filmpje.