De insecten die ten prooi vallen aan de vleesetende zonnedauw blijken geen voorkeur te hebben voor rood- of groengekleurde vallen. Rode vallen lijken zelfs de prooi af te schrikken.

Drosera_rotundifolia
Zonnedauw tussen het mos.
Bron: Wikimedia Commons

Biologen van de Engelse Warwick University en Lougnborough University lieten in een experiment zien dat roodgekleurde vallen van de zonnedauw (Drosera rotundifolia) niet meer insecten aantrekken dan groene vallen, en dat de rode kleur geen functie heeft in de camouflage van de planten. De resultaten verschijnen deze week in het vakblad Biology Letters.

De resultaten zijn tegenstrijdig met wat biologen tot nu toe aannamen. Vleesetende planten zoals de zonnedauw trekken insecten aan en vangen ze in hun vallen. Om insecten aan te trekken maken de planten gebruik van geur-, nectar-, en visuele prikkels. Wetenschappers veronderstelden dat de rode kleur van de vallen als een visuele prikkel werkt die insecten aantrekt, omdat de rode kleur afsteekt bij de groene achtergrond. Dit blijkt bij de zonnedauw echter niet het geval te zijn.

De onderzoekers voerden drie experimenten uit om de invloed van de rode kleur te achterhalen. Ze onderzochten eerst of insecten meer aangetrokken waren tot rood, groen of niet geverfde kunstmatige vallen. Daaruit bleek dat groene en niet geverfde vallen de meeste prooien aantrokken, wat betekent dat de rode kleur niet dient als lokmiddel.

Een tweede experiment richtte zich op het contrast in de omgeving. Ook daar gebruikten de onderzoekers de verschillend gekleurde vallen, maar deze keer voegden ze een groen-of roodgekleurde achtergrond toe aan de vallen. Rode vallen met een rode achtergrond vingen de minste insecten. De andere combinaties (rood-groen en groen-groen) vingen meer insecten.

De grootste voedselbron van de zonnedauw in de huidige studie waren Diptera, de groep van vliegen en muggen, en Hymenoptera, de groep van de bijen en wespen. Beide insectgroepen kunnen de kleur rood niet zien, dus prooi aantrekken met behulp van roodgekleurde vallen heeft geen ecologisch voordeel voor de vleesetende planten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vliegen kunnen geen rood zien, maar zijn wel in staat om UV-licht waar te nemen.
Bron: Wikimedia Commons

Bij het laatste experiment keken de onderzoekers naar de kleur van de blaadjes van echte plantjes en het aantal insecten dat ze vingen. Dat experiment liet zien dat planten met rodere blaadjes dan anderen wel degelijk meer prooi vingen.

Dat resultaat is tegenstrijdig met de resultaten met de kunstmatige vallen, maar het verschil kan komen doordat de rol van UV-licht niet meegenomen is bij de experimenten met de geverfde vallen. De prooien van de zonnedauw zijn namelijk wel in staat om UV-licht waar te nemen. Als planten met een rodere kleur meer UV-licht reflecteren, zouden die planten meer prooi aantrekken dan andere.