Afgelopen zondag was het zover. De première van Cosmos vond plaats op de Nederlandse televisie. Voor wie de aankondiging op deze blog, de bushokjesposters én de constante reminders van die ene nerdige vriend heeft gemist: Cosmos is een nieuwe variant van de ooit razend populaire sterrenkunde-serie die Carl Sagan presenteerde. Tegenwoordig heeft Neil DeGrasse Tyson het stokje overgenomen. Cosmos wordt uitgezonden door National Geographic, op zondag om 22.00 uur.

Ik heb me suf gezocht naar een manier om Cosmos online te kijken. Helaas stelt het web me steeds teleur. ‘Deze video is niet beschikbaar buiten de U.S.’ is het meest voorkomende bericht. Gelukkig kun je wel een glimp van Cosmos opvangen op YouTube. Bovenstaande video onthult een van de populairste aspecten van de serie, namelijk de kosmische kalender.

AI maakt het mogelijk verkoolde papyrusrollen te lezen