Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer Koen van den Oever, universitair hoofddocent strategie en ondernemerschap bij de Tilburg School of Economics and Management.
‘Net als bij veel andere Nederlandse universiteiten werken we ook in Tilburg met Erkennen en waarderen. Dit landelijke programma zorgt ervoor dat wetenschappelijk werk op een eerlijke manier wordt gewaardeerd en geeft ruimte voor het ontwikkelen van meer verschillende talenten binnen de universiteit. Dar gaat naast onderzoek doen over onderwijs en werk met maatschappelijke impact.
Onderwijs is natuurlijk van groot belang en daar wordt ook steeds meer onderzoek naar gedaan. Of fysieke colleges nou beter zijn dan online onderwijs is bijvoorbeeld een vraag die in de universitaire wereld al langer leeft. Sinds corona bieden alle universiteiten beide vormen aan. Maar er is nooit op grote schaal onderzocht wat de onderwijsvorm voor invloed heeft op de studieresultaten.

‘Laat websites en TikTok-filmpjes niet verloren gaan’
We moeten het internet zorgvuldiger archiveren, stelt mediahistoricus Sus ...

Mijn collega Stephanie Koornneef en ik hadden het idee dat het combineren van online met offline juist goed werkte. We gaven samen het vak Organisation and Environment aan de Radboud Universiteit (met 700 studenten) en hebben we de studenten gevraagd of zij per college konden aangeven of ze daar fysiek aanwezig waren, de livestream hadden gevolgd, en/of het college hadden teruggekeken. Tijdens het tentamen kregen studenten over elk college dat we gegeven hadden drie examenvragen. En wij wisten dus hoe ze elk college hadden gevolgd.
Dit gaf ons een unieke kans om te onderzoeken of de manier van volgen invloed had op hun begrip van de stof. Toen we alle gegevens geanalyseerd hadden, bleek dat de resultaten niet significant waren. Dat betekent dat we niet konden aantonen dat er effect is op hoe je college volgt. Qua tentamenresultaat maakt het dus geen verschil, mits de student de vorm maar zelf mag kiezen en actief kan meedoen.’